Manneken Pis krijgt verjaardagsoutfit

23 oktober wordt het nieuw kostuum onthuld

Ter ere van de negentigste verjaardag van de Nationale Loterij, ontwierp Kenza Vandeput, resident bij MAD Brussels en oprichtster van het fashion label Kasbah Kosmic, een nieuw kostuum voor Manneken Pis. Inspiratie vond de Brusselse ontwerpster in de lange geschiedenis van de Nationale Loterij alsook in de zeventiende-eeuwse traditionele kostuums die dateren uit de periode waarin het standbeeld van Manneken Pis werd gemaakt. Voor de uitvoering werkte ze enkel met gerecycleerde en gerecupereerde materialen.

90 jaar Loterij

De Loterijen ontstonden in Vlaanderen in de vijftiende eeuw, waarbij het woord ‘loterij’ afkomstig is van het Brugse ‘lotinghe’. De allereerste loterij vond plaats in 1441 op de Grote Markt van Brugge, en legde de basis voor loterijen wereldwijd. De huidige Nationale Loterij werd opgericht in 1934 en groeide uit tot Belgisch erfgoed. Een 90e jubileum vier je niet elke dag en daarom werd gekozen om die andere bekende pilaar uit het Belgische erfgoed in een feestelijke outfit te steken: Manneken Pis.

Voor deze gelegenheid zocht de Nationale Loterij naar creatieve partners om het bekende beeldje in een juiste outfit te kleden en sloeg hiervoor de handen in elkaar met MAD Brussels, het centrum voor mode en design, en ontwerpster Kenza Vandeput, oprichtster van het label Kasbah Kosmic.

MAD Brussels en de Nationale Loterij delen de missie om Brussels en Belgisch talent te ondersteunen, kansen te bieden en hen zowel nationaal als internationaal in de schijnwerpers te plaatsen. Kenza Vandeput is zo’n Belgisch talent en maakt indruk met haar innovatieve manier van werken op het gebied van duurzame mode. Ze werkt uitsluitend met gerecycleerde materialen en geeft kleding een tweede leven door middel van technieken zoals borduren, zeefdrukken en patchwork.

Voor het kostuum van Manneken Pis gebruikte ontwerpster Kenza Vandeput gerecycleerde materialen van de Nationale Loterij, waaronder oude vlaggen, sportkleding, sjaals, festivalbandjes en gadgets van de loterij. Deze materialen vertellen het verhaal van de evolutie van de Nationale Loterij en de projecten die ze ondersteunt in de sociale, sport- en cultuurwereld. Dit toont niet alleen de sociale betrokkenheid van de Nationale Loterij, maar zorgt er ook voor dat Manneken Pis zelf een symbool wordt van een duurzamere wereld.

Daarnaast grijpt het ontwerp terug naar de historische oorsprong van de loterij, die in de Middeleeuwen in Brugge werd opgericht. Een pofbroek, een karakteristiek kledingstuk uit die tijd, maakt als eerbetoon aan die periode deel uit van het kostuum. Het geheel is een mengeling van verschillende stijlen die Brussel eren, van historische referenties tot hippe accessoires zoals sportschoenen en een petje dat knipoogt naar de draak van St-Michiel, het symbool van de hoofdstad.

"Met dit project viert de Nationale Loterij 90 jaar engagement in de Belgische samenleving door het ondersteunen van goede doelen en diverse culturele, sociale, sportieve en wetenschappelijke activiteiten die de band tussen alle Belgen versterken. Dit unieke kostuum voor Manneken Pis symboliseert niet alleen onze rijke geschiedenis, maar ook onze visie op een meer duurzame en inclusieve toekomst. Verder wil ik ook de ontwerpster Kenza Vandeput en MAD Brussels bedanken. De Nationale Loterij steunt met plezier Belgisch talent." - Jannie Haek, CEO van de Nationale Loterij

Over ontwerpster Kenza Vandeput

De Brusselse ontwerpster Kenza Vandeput vertegenwoordigt de rijke cultuur van haar dubbele Algerijnse en Belgische afkomst. Deze dualiteit komt niet alleen tot uiting in haar naam, maar vormt ook de essentie van haar merk Kasbah Kosmic. Tijdens een eenjarige opleiding aan de Koninklijke Academie van Antwerpen breidde Kenza haar expertise op het gebied van vintagekleding uit, een belangrijk element in de ontwikkeling van haar designfilosofie. De ervaring bracht haar diepgaande kennis van het textielpotentieel van tweedehands kleding bij. Ze legde zich ook meer en meer toe op onderzoek naar unieke materialen. Het was dan ook een logische stap voor Kenza om haar werk circulair te benaderen.

Kenza's oeuvre gaat verder dan mode. Haar onderzoek naar sociale kunstpraktijken, door samen te werken met verschillende kunstenaars, getuigt van haar toewijding aan 'radical imagination' en benadrukt haar streven naar een inclusievere maatschappij. Het is haar missie om een meer bruisende en diverse wereld te promoten. In 2019 lanceerde ze het merk Kasbah Kosmic met het idee om mode te gebruiken om culturen te verbinden en diversiteit te vieren. Haar werk toont de kracht van inclusiviteit en de schoonheid die voortkomt uit het omarmen van verschillende achtergronden. Daarnaast biedt Kenza ook ontwerpen op maat aan. Als creatief directeur ontwierp ze kledingstukken op maat voor reclamecampagnes, kunstenaars en tentoonstellingen in gerenommeerde instellingen zoals het MIMA (Brussel), M HKA (Antwerpen) en Droog Gallery in Amsterdam.

Manneken Pis draagt het kostuum op woensdag 23 oktober vanaf 12u tot 18u.

Voor meer informatie of verzoeken om interviews, gelieve contact op te nemen met:

Alexandra Borgerhoff

Persberichten in je mailbox

Over MAD Brussels

We inspire, we connect, we guide the Brussels fashion & design industry. Naast het promoten en in de kijker zetten van de Brussels mode- en designsector, wil het centrum voor Mode & Design vooral creatieve initiatieven stimuleren, ondersteunen en aanmoedigen. Daarbij speelt innovatief, duurzaam en inclusief ondernemen een heel grote rol. Zo kunnen ontwerpers er o.m. terecht voor hulp bij de ontwikkeling van een eigen brand en label. Samen met heel wat Brussels creatief talent bouwt MAD Brussels aan de creatieve uitstraling van de hoofdstad.

Nieuwe Graanmarkt, 10 1000 Brussel

contact@mad.brussels